maandag 30 mei 2011

In principe ren ik nooit, maar het was een goed weekend

Oohohh het was een goed weekend hoor. Jawel. Allereerst was ik echt heel huisvrouw'lijk, waar ik soms een vreemd genoegen in schep. Ik kocht aardbeien en druiven (die koop ik zo groots in, ik vind dat ik korting mag krijgen, trouwens) en die maakte ik allemaal schoon met een mesje en vergiet enzo en had zelfs een schort om. En daarna keek ik bepaald vergenoegd naar het resultaat op het aanrecht, bakjes vol met versche dingen. Totdat De Zonen het ook ontdekten en mijn nette gebeuren om zeep hielpen door er met handjes in te graaien en om te gooien enzo.
Verder liepen De Zonen en ik zaterdag door het buurtfeest bij mijn ouders, waar het echt erg leuk was maar ook bijzonder koud en winderig. Zoon1 sprong op een stuk of 4 luchtkussens, ik sleepte Zoon2 in de buggy rond en wij aten churros's, zoals dat betaamt, op een buurtfeest. Overigens was aan het einde van de middag alleen Zoon2 niet tot op het bot koud geworden, terwijl hij de enige was die helegaar niet in beweging was geweest, hij had alleen een geit in het kinderboerderijtje de stuipen op het lijf gejaagd door in haar in het geitengezicht te brullen dat hij er niet van gediend was dat zij hem aankeek. Wat mij doet denken, dat ik wellicht een groots wetenschappenlijke ontdekking heb gedaan, dat aardbeien en druiven een soort natuurlijke warmtebron zijn, eenmaal in het menselijk lichaam aangekomen. Dit alleen bij een klein lichaam zoals dat van Zoon2, en bij het eten van diverse kilo's per week.
Zaterdagavond kon ik kiezen tussen voetbal kijken of naar bed gaan, waarna ik voor het laatste koos wat echt een prima idee was, want ik was zondag eindelijk een beetje bijgekomen van alle leukigheden waar ik me de dagen ervoor mee had beziggehouden. En gisteren was een zondagse dag. Zoon1, zuske en ik gingen naar Amsterdam, om naar het Van Gogh museum te gaan. Z1 heeft op school een Van Gogh project gehad en is daar danig van onder de indruk geraakt, wat ik natuurlijk stimuleer, door steeds voorzichtiger om te gaan met alle duizenden tekeningen die het kind mij aanrijkt elke week 'voor jou, mamma' 'oooh dank je, moooi!' en ze steeds omzichtiger tracht kwijt te raken in lades, kastjes, vuilnisbak, onder het bed en aan de muur.

Wat echt heus niet erg was, was dat er precies dit weekend geen treinen reden tussen Haarlem en Amsterdam. Ja nee, dat is heus niet irritant hoor, precies in dat ene weekend dat wij een keer gaan. Neee, echt niet. Zoon1 vond het zelfs echt enòrm leuk. Want eerst met de bus, daarna met de trein en eenmaal in Amsterdam ook nog met de tram. A dream come true voor 'ne 5 jarige. Wij hadden onze ovchipkaart opgeladen en al, nog versch in het geheugen hoe ik bij het vorige tripje met de bus een piepklein gedoetje veroorzaakte door een niet-opgeladen kaart bij me te hebben.
En, moet gezegd, alles verliep wonderbaar soepel. We hoefden niet een keer heel erg te wachten en overstappen en instappen en uitstappen ging zonder bloed en gedoe, wat ik persoonlijk een meevallertje vind.
Eenmaal bij het museum stond er een rijtje van zo'n 3,8 kilometer, maar ook dat duurde niet heel erg lang, en we waren binnen na 1 flesje sap en 1 liga, door Zoon genuttigd. En oewaa hoor, een mooi museum. Mocht u nu erg geinteresseerd zijn en willen weten wat ik ervan vond, van dn kunst aldaar; ik vond Picasso niet zo heel bijzonder, maar Van Gogh bijzonder fraai. Zelfs kreeg ik de neiging om thuis meteen aan het schilderen te slaan, aangezien ik las dat heer Van Gogh ook gewoon 'besloten had' om schildert te worden. En welnu, als dat zo besloten kan worden en kennelijk succesvol kan zijn, wat let mij dan? (behalve het feit dat ik nog geen hark herkenbaar kan tekenen) (Is het een vork? Is het een cavia? Wat is het?)
Zoon1 was met name gecharmeerd van het trappenhuis en herhaalde een stuk of 31 keer wanneer we nou naar boohoooven gingen, maar buiten dat om vond ik hem bepaald met een kennersblik rondlopen. Ja, dat zie je wel hoor, als moeder. Echt.
Eenmaal weer buiten na een terrasje had ik met Zoon nog een gesprekje:

Ik: 'Zoon, wat vond je het mooist?'
Zoon: 'Oemeappe ' (met mond vol sinas, voor de gelegenheid heuse priklimonaaade)
Ik: 'Ja hoooor' (met ogen rollend)(want ik dacht dat hij zei; poepekakke. Zoals wel vaker als antwoord op diverse vragen)
Zoon: 'Nou wat, de bloe-sem-tak-ken ' (spelde hij uit voor zijn lieve moeder)
Ik: 'Oh, echt?'
Zoon: 'Dat zei ik toch? Waarom deed je dan zo van tsskpfffgggg' (en rolde ook met zijn ogen)
Ik: 'HAHAHAHA ik dacht dat je zei: Poepekakke '
Zoon: ' Werkelijk, doe toch eens normaal'

Nou en toen gingen wij weer naar huis, met tram, bus, trein. Wederom heel soepel, alleen moesten we voor de trein echt heel hard rennen, waardoor ik nu nog een klein beetje hartkloppingen heb, ook al is het 19 uur geleden. Want rennen doe ik in principe nooit echt.
En thuis verwachte ik Echtgenoot te zien, uitgeput na een hele middag met Zoon2, maar dat bleek niet nodig, want beide heren bleken de hele middag te hebben geslapen, dus toen gingen Zuske en ik wijn drinken, want dat is altijd een goed idee, dus ook op de zondageindevandemiddag. Dat was het weekend. Leuk ja.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten