zondag 10 juli 2011

VriendinH en Grote Dingen

Deze week zat ik ’s avonds op Het Balkon, net twee dagen versch in Huis2 en dronk koffie met Echtgenoot, terwijl Zoon1+2 zoetekes lagen te slapen. Ja, soms gaat het er hier echt heel normaal aan toe.
En toen ging mijn telefoon en ik zag dat het vriendinH was. Zij is mijn alleroudste vriendin. Niet alleroudst als in oudoud, want wij zijn beiden erg jeugdig ja, maar wij kennen elkaar al 32 jaar, wij zijn geboren als buurmeisjes, zij 4 maanden eerder dan ik en nadat we allebei verhuisden toen we ongeveer 5 jaar waren, hebben we altijd contact onderhouden. Soms zagen we elkaar heel vaak, soms een hele tijd niet, we zijn samen op vakantie geweest, we zijn een tijd wekelijks met elkaar in de kroeg geweest, hadden een gezamenlijke vriendengroep, en daarna gingen we ieder ons weegs. Zij studeerde, ik werkte, zij kreeg een vriend, ik had een verkering, we gingen samen eten, dan weer niet, kwamen op elkaars verjaardag, gewoon zoals dat gaat. Maar altijd zit er nooit meer dan een jaar tussen zonder dat we elkaar zien of spreken. De laatste jaren zie we elkaar niet veel, maar wij maken er een gewoonte van om elkaar wel degelijk op de hoogte te houden van De Grote Dingen Des Levens. Toen ik zwanger was van Zoon1 belde ik vriendinH. Toen zij ging samenwonen belde ze mij. Toen ik bevallen was van Zoon1 was zij een van de eersten die een sms kreeg vanuit het ziekenhuis. Toen ik ging trouwen vertelde ik dat snel aan haar en toen ik zwanger was van Zoon2, was ook zij een van de eersten die dat wist. Toen ze me vorig jaar op een avond belde, nadat ik haar al een tijd niet had gesproken, wist ik dan ook meteen dat er iets aan de hand was. Het was geen leuk nieuws, want haar relatie was over, na een lange tijd. Maar er was ook goed nieuws, want er was een nieuwe Liefde in haar leven. En haar zus was zwanger. En ging trouwen.
En toen belde ze deze week, terwijl ik haar alweer bijna een jaar niet had gezien. En wist ik dus meteen, dat het vrijwel zeker goed nieuws zou zijn, Groot Nieuws. En ja, ze is zwanger.
Daar word ik nou blij van. VriendinH krijgt een baby. Zij is een Moeder, dat weten we allebei altijd al. En we weten, dat zij altijd een Plan had. Zij stippelde haar leven uit, op een heel georganiseerde manier. Ze zou studeren, werken, huis kopen, trouwen en kinderen krijgen. En het leek er waarachtig een heel aantal jaar erg op dat het inderdaad zo zou lopen, ik vond dat heel bijzonder, want hoe krijg je het voor elkaar. Bij mij lopen dingen meestal helegaar niet zo georganiseerd. kuche Maar er kwam een kink in de kabel. De relatie ging uit, de relatie met de man die haar man had moeten worden en de vader van haar kinderen. Ineens zag ze het niet meer en nam de dappere beslissing om het uit te maken en te kiezen voor een toekomst die ineens niet meer zo gepland was. Maar hoezee, dat heeft even mooi uitgepakt! Hare nieuwe liefde ging op zijn knieen, en prompt was ze zwanger. En nu krijgt ze een baby. En gaat dan ergens daarna ook nog eens trouwen. En daarna eens een ander huis kopen. En zo loopt haar leven ineens compleet andersom dan ze ooit bedacht had. Maar veel beter dan ze ooit had kunnen denken. E n kan ik ergens in januari een berichtje verwachten, waarin de komst van haar kind staat. En als de telefoon dan gaat, weet ik precies dat vriendinH aan mij denkt, op speciale momenten, net als ik aan haar.

2 opmerkingen:

  1. Dan zal er nu in elk geval geen jaar tussen zitten :-)
    Wel apart hoor, dat je - in elke vorm dan ook - van zo kleins af aan nog steeds contact hebt!

    BeantwoordenVerwijderen