maandag 2 september 2013

Daar was ik te oud voor, maar niet in het schemerlicht.

Het is maar een half uur met de trein, naar Alkmaar. Dat is niet veel zeg, dachten Zuske en ik en wij kochten koffie en gingen er eens goed voor zitten, voor onze reis. Wij kletsten zo wat en zo na een tijdje schrokken we allebei opeens op, omdat we dachten: 'Gut, wat duurt zo'n half uur opeens lang' en we zagen onszelf alweer heel lomp in Groningen of iets terecht komen. Maar het viel mee. De tijd ging gewoon langzaam. Wat wij een goed teken vonden, anders dan je zou denken. Wij houden namelijk wel van langzame tijd op gezellige momenten.

Het hotel, waar niemand was om 12.00 uur, ook al stond er een bordje 'wij zijn er van 08.00-18.00' was alleraardigst, we hadden een leuke kamer en het beste was, het stond letterlijk twee minuten lopen van het centrum van de stad. Dus nadat wij op de bedden hadden gehupseld, zoals je doet in een hotelkamer, alle kastjes en lades hadden opengetrokken en de gordijnen open en dicht hadden gedaan, gingen we de stad in.

En kochten ons een paar fabulous nieuwe kleertjes. En liepen enorm om, wat we pas na een paar keer doorhadden, aten een broodje, dronken een drinkje, bleven in elke winkel geruime tijd hangen en er was 1 winkel waar ik eigenlijk niet weg te slaan was, vanwege een krukje dat ik onbedaarlijk leuk vond. Maar niet kocht.

En toen ik een muts opdeed, die mij echt ontzettend leuk stond, al zeg ik het zelve, zei mijne zuster tegen mij:
' Nee zeg. Daar ben je te oud voor ' toen ik door de winkel galmde hoe ze mijn hoed vond.
'WAAAT? ' was ik ontstemd.
'ghihihihi' hoorde ik een mevrouw naast mij lachen. Die het nogal vermakelijk vond zeker.

'Te oud? Te oud?' Brulde ik.
'Ja. Maar je moet het zelf weten hoor' deed mijne zuster heel vriendelijk, terwijl ze zelf een jurk met honderd poezenplaatjes over haar arm sloeg. Maar zij is drie jaar jonger.

Dus kocht ik de muts niet. Maar wel een nogal grote ketting met paarden die vleugels hebben. Ook nogal leuk.

En het leeftijdverhaal bleek een staartje te hebben ook nog. Want nadat we die middag onze nieuwe kleding hadden aangetrokken, en een paar wijntjes hadden gedronken en nog een paar en wat hadden gegeten, waarbij ik een stukje frikandel at, voor het eerst van mijn leven (wat mijn zuster aan niemand mag vertellen, dus dit is geheim), gingen we een aantal etablissementen in.
En daar dronken we bier. En deden een dansje. En lachten nogal hard in een heel foute tent, waar een zanger was die over een dooie clown zong. Wat wij een heel goed lied vinden. Clown en dood in één zin, daar kunnen wij ons wel in vinden.

De foute tent werd op een gegeven moment wel erg fout, dus togen wij naar een andere kroeg. Waar alleen maar lelijke mensen waren. Werkelijk zonder onaardig te doen. Heus. Het leek wel een bijeenkomst van een soort club of zo. Echt heel raar. Wel aardig allemaal denk ik, maar serieus echt opvallend lelijk, met rare gezichten en vettig haar en pukkeligheid en merkwaardige gebitten. Ik denk dat als we niet al veel bier ophadden, we misschien niet hadden gedanst daar, maar hard waren weggerend met een waanzinnige blik in onze ogen. Nu zeiden we 'huuu', hopsten in het rond, zeiden daarna 'nee maar echt, huuu' en verlieten het pand.

En gingen weer naar de foute kroeg. Die alsmaar fouter werd.
Toen dat de spuigaten begon uit te lopen, gingen we naar het tentje waar we die avond onze eerste wijn hadden gedronken. Daar keer je dan toch naar terug he, in een stad waar je niemand kent. Zo gaan die dingen.
En daar was het nogal leuk zeg, met veel leuke muziek, publiek dat niet zo mooi was dat we er akelig van werden, maar ook niet zo lelijk dat we angstig werden, een aardige mix van jongens en meisjes en drie jongemannen die ons het hof maakten.

Nu, dat kunnen wij wel hebben.

En toen het zover was dat we het gingen hebben over 'hoe oud ben jij' en 'wat doet je vader' toen zei Zuske tegen het ene jongmensch dat ik ál 29 was. ' Oud he ' voegde ze er aan toe. Waardoor ik me een weinig in mijn bier verslikte en een bolderende lach probeerde in te slikken. Wat lastig is voor iemand als ik.

Ja nou, dat vonden ze wel meevallen. Want, zo vertrouwde de jongste mij toe, 'vorige week hadden ze een leuk iemand aangesproken en die bleek al 32 33 34 te zijn en die was getrouwd en had twee kinderen!!!!'

'Neeeeeeee!?' deed ik met een walgende blik op mijn gezicht. Ja echt, zo bleek. Haha. Dus 29 viel ze alles mee zeg.

Nu, ik was aardig in mijn nopjes, kortom. En wij dansten en wij dronken bier en toen om half drie het licht opeens aanging, maakten we ons uit de voeten. Want in de twintig zijn is leuk, als het maar in het schemerlicht is. Zeg ik altijd maar.

En dan ziet u hier hoe wij het naar ons zin hadden. En als u zich afvraagt, wat er met mijn linkeroog aan de hand is, op de foto recht. Dat weet ik ook niet. Volgens Zuske had ik een hersenbloedingmoment. Dat hebben we wel vaker op foto's en is niks om je zorgen over te maken.







8 opmerkingen:

  1. Wij zongen dan vroeger een liedje:
    Ik heb een clubke opgericht
    Van mensen met een lelijk gezicht
    Ge moogt erbijijijijij
    Ge moogt erbijijijij

    Maar het klinkt beter als ik het kan zingen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HAHAHAHA Veeee, wat een ontzettend leuk lied. Had ik dat geweten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij houden namelijk wel van langzame tijd op gezellige momenten. Das mooi gezegd, Kristelke.

    Maar de foto's zijn te klein.
    En ik ben nu heel benieuwd naar het hersenbloedingmoment.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank Yvon :)

    Ik ga eensch kijken of ik ze groter krijg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. oh ja, dat liedje van Vee! Hihi, dat ken ik ook nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schemerlicht ja, dat moeten ze ook eens in paskamers doen. En ik ben het met Noof eens, de foto's zijn te klein.
    Hersenbloedinkjes zijn niet leuk; ik verloor mijn zuske daarbij vorig jaar zomer..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik krijg de foto's niet groter....ik weet niet hoe dat moet, weheee. Op Instagram kun je ze zien..@kristelzon.

    Door, dat is heel naar, wat erg voor je.

    BeantwoordenVerwijderen