maandag 29 juli 2013

Het is bijna flink afzien allemaal hier.

Nee maar we zijn hard aan het wérk. Ja niet dat wij hier thuis alleen maar vakantie vieren hoor, nee zeg. Kijk, dat idee zou men kunnen krijgen, omdat Echtgenoot vijf weken vrij is vanwege omdat hij in het onderwijs werkt, en ik zeg maar niet werk, vanwege omdat ik geen werk heb, en omdat Zoon1+2 de ganse dagen met bruine snoetjes in de tuin en de speeltuin hangen zeg maar.
Maar we zijn ook heus bézig.
Gisteren zagen wij eindelijk mijne ouders weer, die waren een week op vakantie geweest en gingen net daarheen toen wij nog net niet terug waren. En ik ben zo iemand die elke week hare ouders ziet he, dus ik vind drie weken dan heul wat. Ja u zou het niet zeggen, aan mijn heel volwassen en verantwoordelijke voorkomen en alles, maar ik ben een keurig netjes meisje dat graag naar hare pappa en mamma gaat.
Dus, om het heug'lijke feit te vieren dat we weer bij malkander waren, zorgden Echtgenoot en ik voor een nette tuin, voorts voor barbecue- vleesch- en vis en ook al voor wat kleine hoeveelheden bier en wijn. Je wil een mens immers niet op een droogje laten zitten, stel je voor.

Die tuin was een verhaal apart. Wij wonen hier nu twee jaar en het eerste jaar keken wij zo eens naar de tuin en dachten bij onszelf, dat we waarachtig toch wel wat beters te doen hadden dan daar in rond te hangen. Immers hebben we ook een zeer gerieflijk balkon. (Daar zit ik nu. Eeenig, niet?)



Daarbij was de hele boel nogal een woestenij en bij de aanblik van groensel en aarde en ellende krijg ik doorgaans al last van koude rillingen.

Vorig jaar begon Echtgenoot ineens aan een tuin-fase en deed iets met gras en planten en bloemen en een tuinset en schuurmachines en verf en wilde een barbecue en al en ik keek zo alles eens aan en vond er niet veel van. Nee. Ik vond er van alles van, maar zei dat niet héél hardop, om de sfeer niet te bederven. Zo ben ik he.

Dit jaar, kreeg ik ineens en Epifanie. Zelfs nog vóór het ouders-op-bezoek-in-de-tuin idee vond ik het waarlijk van groot belang dat we een deugdelijke tuin zouden hebben. Hotsa, leenden wij van Buurman1 de hoge druk spuit en ik ging mij aan de gang, ik werd er zelf bang van. Woesjjj spoot ik zo gans mezelf onder de modder, de schutting aan de barrels en al het voegwerk tussen de tegels vandaan. Maar, wat bleek, toen ik de zwarte bende uit mijn ogen wreef, we hebben roze steentjes in de tuin, in een waar patroon.
Naah. Ik vroeg heel tuinmannerig om een blikje bier, vertelde aan Echtgenoot en Buurman1 de hele tijd hoe goed ik bezig was en spoot me helemaal ongans. Daarna was de hele bende natuurlijk een groot modderig geheel en ik zei aldus tegen Echtgenoot dat ik mijn neusje moest poederen en liet hem achter in wat ooit onze tuin was.
Hij haalde een speciaal zand, hij veegde en hij poetste en ik schonk mij een wijn in en bekeek de boel vanaf het balkon. 'Oei, daar vergeet je een stukje' deed ik hulpvaardig en met verstand van zand en tegels, en ik zag heus wel dat Echtgenoot dat nogal irritant vond, dus toen begon ik maar over wat er nog te kortwieken viel, want ik had ook opeens behoefte aan werken met een zaag en knipschaar.

Einde van het liedje is, dat de tuin er goed uitziet zeg, Vriendin2 die hier bijna naast woont dacht bijna dat ze de verkeerde tuin binnenwandelde. (Vriendin2 is Vrouw van Buurman1, haar Zoon2 is vriend van Zoon2. Feitelijk is Buurman1, de Vriend1 van Echtgenoot.)

En toen kwamen mijne ouders op bezoek, waardoor Zoon2 bijkans een toeval kreeg omdat hij zo blij was om oma en opa weer te zien, Zoon1 nog een toeval kreeg toen bleek dat zijn broertje alle aardbeien in drie minuten had opgegeten en wij Hond1 de restanten van het diner gaven waardoor hij de hele dag ziekjes was vandaag. Ook had hij een paar ongelukjes in de woonkamer gehad vannacht waardoor Zoon2, toen hij vanmorgen beneden kwam kokhalsend zei dat hij zijn ontbijt buiten geserveerd wenste te krijgen.

En vandaag ruimden wij onze tuinkamer op. Het is hard werken hier hoor. Kijk het is dat de zon voortdurend schijnt en dat we niet perse vroeg op hoeven en dat de wijn rijkelijk stroomt en dat we heel bruin zijn, anders was het nog flink afzien allemaal hier.



2 opmerkingen:

  1. Ja de mensen zijn altijd jaloers op die van tonderwijs met al hunne congé, maar zoooooo plezant is dat allemaal niet zenne, zoveel vakantie !!!!
    Gelijk gij zegt: afzien ja !!!!

    BeantwoordenVerwijderen