maandag 2 juli 2012

Mijn nuttige Echtgenoot en de barbecue.

Zit ik weer, op het balkon. Echtgenoot is weer eens in de tuin bezig. Ja, wij zijn zo knus samen, heus. Afgelopen zaterdag vierde hij zijn verjaardag, met een bbq. Had hij zo bedacht. In de tuin, die een heuse tuin is geworden inmiddels, met het meubilair en alles en plantjes en een grasveldje en waarlijk plek om te zitten. Wij hebben in al onze huizen nog nimmer zo'n waarlijke tuin gehad. Dus genieten zullen, we, zùllen we!
Aldus de barbecue.
Echtgenoot nodigde zo wat mensen uit, vorige week, waar ik helegaar niet van op de hoogte was hoor. Ik kreeg wel wat smsjes van mensen die wel of niet konden komen, voordat ik ook maar wist van de feestelijke plannen, dus ik was eerst hogelijk verbaasd, maar toen ik Echtgenoot om opheldering vroeg, meende hij toch echt mij ingelicht te hebben.
Nu is dat meestal andersom, zo'n soort gesprek, dus ik heb maar gewoon een beetje geknikt en gevraagd of ik dan misschien mocht weten hoeveel gasten hij dacht te verwelkomen en zo.
Vrijdag toog hij richting supermarkt, om vrees'lijk veel vlees en bier en wijn in te slaan en ik had de vrolijke taak dit alles in de koelkast te herbergen. Hij maakte een marinade van diverse ingewikkelde ingredienten, waardoor ik nu een kast vol duistere potjes heb. (Ik heb op mijn aanrecht ook nog immer een bonte verzameling olien en azijnen en een keur aan kruiderijen vanwege een dineetje dat E eens gaf voor zijn vrinden. Ja, geef Echtgenoot een recept en hij gaat looooos. Een recept voor gasten he, niet voor zijn lieftallige vrouw hoor.)
Zaterdag waren wij de ganse dag bezig met het bedenken hoe het bier te koelen en zo en des middags ging E een tukje op de bank doen, vanwege verregaande moeheid, omdat hij het campingkoelkastje had schoongemaakt dat wij vorig jaar na het kamperen zo, hopla, in onze rommelkamer hadden gezet, met ergens wel het besef dat er nog vuiligheid, een pakje smeerkaas en wat blikjes cola in stonden. Tadaaa, die zaten er nog net zo in, hoor, bleek. Iewk. Na een hoop chlooresque toestanden was het ding weer als nieuw en hoefde alleen nog koud te worden. Wat des avonds om 23.00 eindelijk het geval was, maar alla, wie let er op een half-koud biertje, als je er al 34 op hebt?
Tijdens zijn tukje, besloot ik heel hulpvaardig en efficient als ik ben, alvast een en ander te snijden, qua meloen en aardbeien en meer van zulks.
Nu, dat vond E lang geen goed idee. Zuchtend vertrok de man naar boven om in bed verder te dutten, omdat hij op de bank best wel last had van mijn gesnij en ingepak met aluminiumfolie. Ja.
Ja nee echt.
Anyway, het feestje was leuk, hoewel ik wel zeg maar 84 keer naar boven moest lopen omdat er nog vlees gewenst was. Of saus. Of vis. Of nog meer vlees. Of olie. Of een dinges. Of een toestand.
Echtgenoot werkte hard aan de bereiding van het vlees, dat welzeker, maar dat was beneden in de zon he, met een bier in de hand in de zon zeg maar.
Nu, de man wordt niet elke dag 36 he.
Thank god.
De volgende dag kwam ik beneden met Zoon1+2 en trof wel wat van een bende aan, met een plakkerige vloer en heul veul glazen en asbakken en bakjes met vissigheden en vlezigheden.
Ik riep Echtgenoot 10 keer uit zijn bed, maar ben uiteindelijk maar begonnen aan het opruimen. Een weinig vloekend.
Waar Zoon1 mij op attendeerde. Heel vriendelijk.

En toen Echtgenoot uit de echtelijke sponde tevoorschijn kwam om 11.30 en ik op matig vriendelijke toon zei wat ik er zoal van vond, toen had ik niet het idee dat dat echt aankwam.
Maar de volgende keer huurt de man maar personeel in, vind ik.
Want ik kwam pas een beetje bij zinnen, toen ik op de feestelijke avond ergens tegen middernacht eens lekker aan de wijn ging. En we lagen pas tegen 03.00 in bed, waar de Zonen maar een klein beetje rekening mee hielden.

Maar, morgen is mijn eerste officiele werkloze/vakantiedag. Een dag helemaal voor mezelf alleen. En Zoon1 had vanavond koorts. Dat treft dan weer. Hoef ik geen vrij te nemen. Haha. Haha. Haha.

En ik zal rap vertellen over de familiedag die we gisteren hadden, met mijn ganse familie van mijn vaders kant. Ja, het was een feestelijk weekend.
Ik moet er wel een beetje van bijkomen, en dat doe ik nu, met een klein wijntje, terwijl ik op de tuin uitkijk waar Echtgenoot onze gewassen staat te besproeien. Het is een nuttig man!

2 opmerkingen: