donderdag 23 mei 2013

Van dat ik tuinarchitect ben en een hondenbaas.

Zeg, dat is mij daar een toestand hier thuis. Is de rust relatief wedergekeerd, na alle vakantie en lange weekenden van de afgelopen tijd en zit Zoon1 gewoon weer op school, Echtgenoot op werk en ik met Zoon2 thuis, hebben wij tegenwoordig natuurlijk Hond1. Het is een snoeteke, werkelijk een knuffeldier dat de ganse dag op schoot zit, ook al is hij daar een beeeetje groot voor, hij is ook een smeerkees. En een sloper. En denkt hij dat er elke anderhalf uur met hem grootse wandelingen worden gemaakt. Haha, zei ik tegen hem. Hier maak jij een vergissinkje, vriend. Want volgens mij heeft Hond het hier overheerlijk, met zijn nachten op de bank in plaats van in zijn kooitje, zijn voortdurende wandelingetjes naar school en terug en mensen die met hem spelen (Zoon1) en hem 'kietelen' (Zoon2). We hebben het eet-schema dat hij bij zijn oude baasje had fluks van de hand gedaan en hij krijgt in de ochtend een bammetje met smeerworst en 's avonds eet hij wat er van ons diner overblijft, of natuurlijk van dat stinkende blikvoer, waardoor mijn koelkast nu naast de standaard voorraad witte wijn ook diverse blikken bevat.

We wandelen door bospaadjes, waar ik in een nieuwe wereld kom van hondenbezitterts waar ik praatjes mee maak over onze dieren en vergoelijkend lach als Hond1 met modderbaard en modderbenen tegen mijn panty springt. Ook vertel ik tegen iedereen dat ik Hond eigenlijk Gerrit wilde noemen, maar dat hij nu eenmaal Sammie heette al, en dat verander je ook niet he, haha. Zeg ik dan. Ja, met mij kun je prima kletsen.
Heel olijk deel ik hondensnoepjes uit aan de Bloemendaalsche hondenvrinden van Hond1 en heb ik er dus, samenvattend, een complete dagtaak bij. Nu moet gezegd dat Echtgenoot zich tot een uitstekende hondenbaas heeft ontwikkeld zeg. Des morgens laat hij, voordat hij gaat werken Hond1 uit en voorkomt daarmee groots geblaf, plasjes in huis en vooral dat ík die taak op me moet nemen. Heel fijn. Heden ten dagen kom ik dan ook pas ná 07.00 's morgens uit bed, wat waarlijk in geen jaren is voorgekomen. Om die reden laat ik me het hondenvoordeeltje dan ook lekker aanleunen. Wie is er immers jarenlang om 06.00 opgestaan voor de bloedjes van Zonen? Juist. Hoewel ik daarvoor niet naar buiten hoefde, bedenk ik nu. Maar dat lijkt mij een luttel verschil.niet aan Echtgenoot laten lezen dit

Verder rijd ik ook veel in de rondte met mijn nieuwe kindeke, in de mand voorop mijn fiets, waarbij ik als een geretardeerde heel hard steeds 'BRAAAF HONDEKIND, BRAAAAAAF' loei, om hem maar vooral te laten zitten, want ik ben als de dood dat hij eruit springt en daarmee mij, Zoon2 en fiets tegen de aarde laat storten. Tot dusver blijkt hij een goede fietser, want naast wat geblaf en gewiebel zit hij vooral heel zoet met zijn oren wapperend in de wind rond te kijken.

Hij is reeds drie keer ontsnapt, waarna ik de hulp moest inroepen van Echtgenoot en Zoon1 om hem weer te pakken te krijgen. 'Pak hem! Pak hem! Nu! Nu!' Schreeuwde ik toen heel hulpvaardig vanaf de zijlijn, onderwijl heen en weer springend, want dat doe ik kennelijk in tijden van nood. Ik denk wel dat de buurt er al wat van vindt. Vandaag was de moeder van een vriendje van Zoon1 getuige van zulks, waarna zij mij heus heel onschuldig vertelde dat je meestal wel aan een hond kunt zien wat zijn baasje voor type is. Dit was net op het moment dat Hond1 als een wildeman rondrende, een tak versplinterde en tegelijkertijd de keurige heg van de buren aan stukken stond de scheuren. Hij keek er bepaald verheugd bij, dat Zoon1+Vriendje op hun sokken achter hem aan renden, terwijl ik springend met hondensnoepjes stond te zwaaien en ondertussen een prettig gesprekje met de moeder gaande trachte te houden. Immer onderhoudend he, ik. Ik vraag me sinds vanmiddag dus wel af wat ik voor type ben, als hondenbaas. Vermoedelijk niet het pedagogische type, maar die illusie had ik toch al niet.

Het doet allemaal wel wat met me, want toen eenmaal de boel weer soort van onder controle was, Zoon1 op de bank zat met zijn Donald Duck en Zoon2 bij zijn buurvriendje speelde, kreeg ik een vlaag van verstandsverbijstering en toog met schoffel, moordwapenachtige knipschaar, bezem en groenbak de voortuin in. En ging als een dolle werkelijk aan de slag zeg. Hots, knipte ik een enorme plant aan stukken. Trok groensel tussen de stenen uit, (met de werkhandschoenen van Echtgenoot aan natuurlijk) en reed fluks met de groenbak in de rondte om alle zooi daarin te doen. Waarbij ik mij zeer lelijk bezeerde aan een plant die doornen bleek te bevatten. Ik trok en plukte en veegde en knipte en het zweet stond op mijn hoofd. Ha, dacht ik. Zie mij eens tuinieren. En keek rond wie het allemaal nog meer zag. Het is namelijk zo dat wij de enigen in de hele straat zijn met een nogal rommelige en lelijke voortuin. Er staan 13 fietsen in, waarvan er 2 stuk zijn, 1 niet in gebruik, en 2 ervan zijn driewielertjes. Eigenlijk is het het soort voortuin waar je de auto in dient te zetten. Maar dat kan bij ons niet. En dat stoorde mij opeens. Ook heeft iedereen verder nette perkjes en gesnoeide heggen, behalve wij. Dus ik maakte zo ter plaatse een tuin-plan en whatsappte Echtgenoot of we misschien nog ergens wat tegels hadden liggen? Ik was in mijn nopjes en overwoog een carriere als tuin-architect. Natuurlijk was ik er na een uur noeste arbeid klaar mee en liet de boel vrij onordelijk achter, maar desalniettemin keek Echtgenoot, toen hij thuis kwam, mij met grote ogen aan en mompelde iets van 'respect, Echtgenote' tegen mij. De man is het niet gewend he, zijn vrouw die zulks doet. Dus nu ben ik van plan om morgen verder te gaan en heb al laten vallen dat ik een zaag nodig zal hebben. En of de boom die daar staat eigenlijk van ons of van de buurvrouw is? Vroeg ik heel geinteresseerd.

Ja, het leven zit vol verrassingen blijkt maar weer. Ik heb een hond en ik tuinier. Nog even en ik draag geen make up meer. HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHHA as if.



2 opmerkingen:

  1. boeie!Pedagogisch of niet, ieder z'n meug! Maar even tussen neus en lippen door, een tip van een anoniem: blikvoer is slecht voor de nieren. Van de hond dan he. Brokjes is beter (en dan niet die van de supermarkt!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh. Hij heeft ook brokjes, maar alleen maar brokjes is wel heel erg saai en eenzijdig. Ik zal me er eens in verdiepen, dank voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen