vrijdag 24 mei 2013

De sloeberpanty en de rommelmarkt.

Dus gisteren stond ik met een schep en handschoenen aan in de tuin, vandaag liep ik rond met een compleet gescheurde panty, zodanig dat het op generlei manier nog hip genoemd kon worden. Had ik niet in de gaten. Ik denk dat Hond er iets mee te maken heeft gehad, of natuurlijk de klittenbandschoentjes van Zoon2, maar feit is dat ik als een zwerver door het dorp wandelde. Terwijl de aarde bijkans nog in mijn haar zat ook nog. Het gaat bergafwaarts met me, lijkt het. Gelukkig zit mijn haar enorm goed en heb ik veel verstand van nagellak. Al zeg ik het zelf.

Verder gebeuren er nog meer wondere zaken. Namelijk, morgen zit ik op de rommelmarkt, met Zoon1. De geschiedenis herhaalt zich, want het is dezelfde markt waar ik vroeger zelf ook altijd op zat, met Zuske en mijn ouders. Het is in de Kleverparkbuurt in Haarlem, waar ik opgegroeid ben, en elk jaar was daar Franse Markt. Dat heette zo, omdat het iets te maken had met een uitwisseling van kinders in Anger, en dat hield kennelijk een keer op, weet ik het, maar feit is wel dat ik het heel suf nog steeds Franse Markt noem. Zodat weer eens niemand weet waar ik het over heb. Het heet dus Kleverpark Markt. Wat een deugdelijke naam is, aangezien het gaat om een markt in de kleverparkbuurt. Hou ik van he, duidelijkheid.

Vroeger kregen wij van vrienden en familie altijd weken voor aanvang van de markt al alle rommel die de mens zoal op zolders en in schuren bewaart, teneinde deze te kunnen verkopen. Mijn Zuske speelde een aantal jaar ook nog heel zoet op de accordeon, met een leugenachtig bordje erbij, dat ze 'spaarde voor een nieuwe'. Jawel, een lief blond meisje dat heel aandachtig van bladmuziek zit te spelen op een oudhollandsch instrument. Huppetekee, drie maandsalarissen in the pocket hoor.
Ik zat er altijd een beetje bij, grinnikend tegen bekenden die langskwamen en etend van de krentenbollen van mijn moeder. Ik herinner me altijd mooie dagen en daarna lekker veel extra zakgeld. Dat ik dan weer uitgaf aan een gare barbie zonder haar, van diezelfde rommelmarkt.
En dit jaar had Zoon1 het plan opgevat om op de markt te willen zitten. Eigenlijk wilde hij op Koninginnedag, maar ik zag mijn eigen gruwelijke bierdrinkerij en rommelmarkt struinerij dag al in het water vallen en kon geen keus maken tussen Dorp en Stad, dus wij verplaatsten het plan naar de Franse Markt Kleverparkmarkt. En zo hebben wij morgen een plekje gehuurd.
De auto zit inmiddels vol met oud speelgoed, servies dat ik niet meer gebruik, dingesen en nog meer toestand en wij zullen om 08.00 onze plek innemen. Met Zoon1 heb ik afgesproken dat we blijven zitten tot we
1. Uitverkocht zijn, of
2. Geen zin meer hebben, of
3. Compleet in de zeikregen terecht komen.

Ik voorzie punt 3, gezien het weerbericht. Hopelijk ben ik dan wel af van de paar dingen die al jaren in onze rommelkamer liggen en die ik, ondanks dat ze een doorn in het oog zijn, nooit op Marktplaats of bij het vuilnis heb gezet.

Mijn moeder zal ook nog langskomen met stekjes van plantjes, om te verkopen, en zij zelf staat op de markt met haar onwijs leuke zelfgemaakte creatieve schorten, tassen, kussens, etuitjes en nog meer. (overigens is een deel van haar handel ook hier te koop). Haar Merk is 'MerelsMoeder', zodat u nu ook meteen weet hoe mijn Zuske heet.
en wie de lievelingsdochter is. Hehe

En als klap op de vuurpijl, lapte ik vanavond mijn ramen. Vrijdagavond, half negen, en ik stond met spiritus en een spons te redderen, met natte voeten en water in mijn mouwen. Voor u even een kijkje in mijn spannend bestaan.

Het moet toch werkelijk niet gekker worden hier. In plaats dat ik even wisselgeld regel voor morgen, en vast broodjes smeer, of bijvoorbeeld nu naar bed ga omdat ik op een idioot tijdstip op moet staan. Neen, ik schenk mij nog een wijn in. En ik zit trouwens nog steeds in mijn sloeberpanty.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten