zondag 28 augustus 2011

Een heerlijke zondag hoor.





Nah, dat is mij hier een baggerweer zeg. Het regent onophoudelijk en ik had het net zo koud, dat ik nu in slonsbroek+warm vest zit. Eigenlijk wel lekker, ware het niet dat ik natuurlijk veel liever in een jurkje in de zon had gezeten. Maar ik schik mij hoor, ja. En ik kom nu heel tevreden over, maar dat komt omdat Zoon2 in bed ligt en Zoon1 op zijn kamer speelt. Dat laatste is alleen maar omdat hij dusdanig vervelend was dat hij naar zijn kamer is gestuurd. En toen was hij daar zo zoet, dat ik hem limonade en een snoepje bracht. En nu is hij daar nog steeds en dat bevalt iedereen heel goed. Wij genieten nu al drie kwartieren van rust in huis en ik zeg, dat maak ik zelden mee. Doet me heel even een beetje denken aan de Zoonloze jaren hiervoor, dat de zondag altijd een heerlijk rustige hangdag was, met een beetje lezen, een beetje tv kijken, einde dag een herstellend borreltje en maar weer wat tv kijken enzo. Niet dat ik daar vaak verlangend aan denk hoor. Neen. Niet heel vaak. Neen. Echt niet.
Hmmmm.
Hmmmmmm.
Anyway. Wij waren vanmorgen in het hertenkamp hier in Bloemendaal. Dat is een soort boerderie, maar je mag er niet in, dus je kunt kijken naar de diertjes, maar ze eten niet aan je broek, komen niet met hun moddervoetjes tegen je aan, je staat niet in de poep overal en je hoeft niet angstig weg te rennen voor hijgende geiten. Ja nee, ik hou echt veel van diertjes hoor. achter een hek.
De Zonen zijn er gek op. Willen liefst elke dag. Het is ook leuk, want je mag de dieren eten geven, en dat mag bijna nooit ergens bij een geiten-herten-kippen gebeuren hier in de buurt. Wij sparen dus tegenwoordig ons oude brood op, teneinde dit te kunnen voeren aan Gertje en Gijsje Geit, Leo de Lellijke en Sjonnie de Dikke. (Namen verzonnen door Zoon1)(Gertje en Gijsje zijn favoriet, twee lieve kleine geitjes. Leo is een akelige geit die al het brood afpikt van de rest en Sjonnie is gewoon 'ne Dikke).

Zoon2 heeft een grote fascinatie voor de dieren. Staat te trappelen van ongeduld tot we gaan en gilt van plezier als we er zijn. Heeft een vriendschap met Leo. Steekt stukken brood door het hek. Laat er aan likken door Leo. Zegt 'eet smakelijk' tegen zijn geitenmakkertjes. En steekt het in zijn eigen mond.
Zoon1 wil al het brood aan G+G geven en wordt om de haverklap woedend op Leo.
Er zijn ook herten, hele mooie herten met een prachtig gewei en een heel mooi vachtje, grote ogen met lange wimpers en lieve kleine hertenkinderen. De kippen en eenden zijn gewoon kippen en eenden. Dus.

Zoon1 gaat er tegenwoordig op zijn eigen fiets heen, kan eindelijk ècht fietsen en heeft een nieuwe fiets van opa gekregen, dus is er met geen stok meer af te slaan. Zoon2 wil zijn eigen kleine buggy mee met Nijn daarin en zo zijn we, zelfs voor een uitje van 10 minuten verderop, een hele karavaan, van een slingerende Z1 op zijn fiets, ik er hysterisch achteraan, Z2 in de bakfiets met brood, wagentje, Nijn en een boos gezichtje want wilde liever lopen en Echtgenoot is de opvallend rustige in het geheel. Met zonder haar. Dat dan weer wel natuurlijk.
Vanmorgen bleek dat ik rondliep met een enorm gat in mijn broek. Charmant, ja. Maar dat doet er verder niet echt toe.
Echtgenoot noemde mij 'een breed gevaarte', dat had te maken met dat ik op de bakfiets fietste, maar toch. En op mijn neus heb ik een grote krab, want Zoon2 was vannacht nog wakker en toen ik heel liefdevol moederlijk het kind wilde troosten en in mijn armen nemen, sloeg hij met zijn vuistje in mijn oog, alvorens met zijn nageltjes mijn gezicht open te krabben.

Ja, het is een heerlijke zondag zeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten