donderdag 20 maart 2014

Zonnebril op en de Artis Nazi.

Vanmorgen was ik bij de Dekamarkt, teneinde wat lunch dingeses voor de Zonen aan te schaffen. Bolletjes, kaas, zulks. Ik stond met mijn zonnebril op, vanwege de zon, en omdat ik die vergeten was binnen af te doen. Kun je zo wel eens hebben. Het is bepaald onbeleefd, maar sinds ik lenzen heb, een jaar nu, ben ik zo verrukt van zonnebrillen, dat ik niet meer zonder kan.

Regen, sneeuw, zon, mist, kater, enorme wakkerigheid, alles is reden voor een zonnebril. Als je het mij vraagt.

In elk geval, raasde ik door supermarkt, want moest naar huis voor Hond1. Stond bij kassa met mijn bescheiden aankopen, achter een mevrouw met een kar vol. En een maxicosi met daarin een slapende baby.
Ik legde mijn drie dingen op de band, achter haar week-boodschappen-zooi en dacht nog even dat misschien vrindelijk iemand was, die mij voor zou laten. Want zo gaat dat.

'Ach, heb je alleen maar dat?'
'Jaa'
'Ga dan maar even voor'
'Ach wat aardig. Dank je zeg'

Niks van dat al.
Dus keek ik naar het slapende kind en een beetje om me heen.

En kon niet anders dan luisteren naar het gesprek dat zij voerde met de meneer achter de kassa.
De meneer die ik wel ken, en die niet het uiterlijk heeft van een buskruit-uitvindert, maar wel het gezicht van een type die nooit een vlieg kwaad zou doen. Gewoon werk doet. 'Hallo' zegt, zij het met moeite, maar deugdelijk scant en bovendien een aardige uitstraling heeft, met een vleugje voortdurende angst. Dat hebben sommige mensen.
De arme man. Hij kreeg de volle laag.

'Nou jaaaaa'. Zei de mevrouw. 'IK HOEF NOG MAAR 1 ZEGEL!'

(het betreft hier de Artiszegels, die je kunt krijgen bij de Dekamarkt. Bij bepaalde aankopen. Om een kaart mee vol te plakken, en daarmee gratiesj naar Artis te kunnen. Uitstekende actie. Nul moeite, groot plezier.)

'Oh. Eh. Ja?' Deed de meneer sociaal aangepast.

Maar toen begon het.
Ik was direct geïntrigeerd, want het was een mevrouw van het soort dat ik niet leuk vind. Ik heb daar nogal meningen over. Lelijk haar, stomme outfit, mij niet voor laten gaan, kind had stom hoedje op, ze kocht allemaal biologische rotzooi en geeneen lekker ding, laat staan iets van alcohol. Zag ik zo in een oogopslag natuurlijk.

'Het is toch niet normaal' begon ze.
'Hmm?' Deed de arme meneer.

'Ja zeg. Tot hoe lang duurt de Artis Actie?' Vroeg zij op hoge toon.
'Euh. Tot 5 april.' Was het nette antwoord. En naar waarheid bovendien.

'IK HEB NOG NIET EENS 1 KAART VOL!' Deed het mens verontwaardigd.
'Ohw' was het meelevende antwoord.

'Ja. Maar dat is dus. Omdat de zegels alleen maar te krijgen zijn bij ONGEZONDE producten!' Tierde het mens.

Op dat moment rolde ik mijn ogen reeds naar de mevrouw achter mij in de rij. Die meteen snapte wat ik bedoelde.
De kassameneer was duidelijk een beetje van zijn slag en, genoodzaakt te antwoorden, zei:
'Euh'

'Ja. Ik kan dus twee zakken chips kopen voor een zegel. TWEE ZAKKEN CHIPS! Wat moet ik daarmee?' Brulde het onmens.

Naar binnen schrokken? Seinde ik met mijn ogen naar de mevrouw achter mij en de kassameneer.

'Ze zouden het bij groenten moeten doen. Of fruit. Gezonde dingen.' Deed het mens mij kokhalzen.
'Vorige week kreeg je een zegel bij twee potten Nutella. Dat is toch belachelijk????' Riep ze.

'Mijn kinderen eten drie potten per week' gnuifde ik iets te hard tegen mijn BFF achter me.

'Daar zou iemand iets aan moeten doen. Artis is toch voor kinderen? En dan zegels geven bij ONGEZONDE producten?!' Liep ze rood aan.

Intussen was ik het goed zat hee.

'Waarom krijgen we eigenlijk geen zegels bij witte wijn?' Dan zou ik inmiddels de hele klas van Zoon2 mee naar Artis kunnen nemen, HAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA' Deed ik onopvallend en netjes.

Een vuile blik was mijn deel. Van de gezondheidsnazi-mevrouw.

Toen ze uiteindelijk betaald had, en ik aan de beurt was, met mijn lunchattributen, keek ik zo de kassa meneer vrindelijk aan en knikte hem toe.
'Daar was je mooi klaar mee' was ik meelevend.

Hij grinnikte tegen mij.

'En dat op de vroege morgen.' Deed ik nog extra leuk.

En de mevrouw achter mij wilde me high fiven. Dat zag ik wel.

Toen ik eenmaal weer buiten was, ontdekte ik dat ik al die tijd mijn zonnebril nog op had.
Misschien maar beter.

2 opmerkingen:

  1. wij moesten ne keer samen rondlopen!!!wij zouden avontuuuuuuuuuuren beleven !!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha Vee, dat lijkt me nou ook ECHT leuk!

    BeantwoordenVerwijderen