woensdag 19 maart 2014

De Padden Trek, en Zoon1 die het huishouden bestiert.

Sinds twee dagen neemt Zoon1 zijn rol als Zoon1 nogal serieus. Springt des morgens fluks uit zijn bed, kleedt zich aan zonder dat ik dat twintig keer hoef te zeggen, (want lig zelf nog te bedde met ogen dicht en alles) en komt mij daarna wakker maken.
Hij rent naar beneden. Maakt bekers drinken klaar voor zichzelf en zijn broertje. Schenkt melk in. Snijdt een appeltje. Doet de lampen aan, de verwarming aan en laat de hond uit.

Na dit alles komt hij mij nogmaals wakker maken, stuurt mij naar de douche en kleedt zijn broeder aan.

'Kiiiind, goed beeeeezig!' Juich ik hem toe, als ik uiteindelijk beneden kom en helegaar niks meer hoef te doen, behalve mijn haar föhnen.

Het is wel een beetje verwarrend allemaal, maar ik klaag niet.
Zoon2 klaagt ook niet. Zei gisteren: 'Wat had ik lékkere limonade mee naar school!'
Zal wel iets te maken hebben gehad met halve fles siroop in beker, door Zoon1 gemaakt, schat ik zo in.

Het zal wel weer een fase zijn. Maar ik ken slechtere fases.

Wat ook een fase is, is kennelijk de Padden Trek. Nog nooit wijdde ik ook maar één gedachte aan een kikker of pad of wat voor smerig beest dan ook. Maar ik kon er nu niet onderuit. Het ganse dorp loopt rond in reflecterende vestjes, met zaklampen en bakjes, om de amfibiebeesten naar een veilig onderkomen te brengen en ze te behoeden voor een verpletterend einde van hun wratachtig bestaan.

Gisterenavond ging ik naar een borrel, met ouders van de kindekes uit de kleuterklas van Zoon2. De opkomst was bepaald niet groot, maar er was wijn, dus ja. Ik fietste er heen over het bospad waar ik overdag vaak met Hond1 loop. Was even vergeten dat een bospad overdag heul anders is dan 's avonds in het donker. Het was doodeng zeg. Fietste als een malle naar het licht, klapte bijna tegen een boom en dacht toen gelukkig niet na over alle padden waar ik wellicht overheen daverde.

Kletste een beetje zo wat over school, over de kinders en over, jawel, Padden. Ik zei vooral vaak 'Ieeeww' en 'Bleeerrrk' en leerde dat kikkers botten hebben. Wist ik veel. Het is een Hot onderwerp hier in het Dorp kennelijk.
Aan het einde van de avond stond ik buiten met Moeder E en wij zagen een mevrouw zónder reflecterend vestje, maar met een plastic krat in heur handen. Zij had haar auto aan de kant gezet, omdat ze een pad had ontwaard op de weg. En zij ging die redden. Wat een dierenvriend. Ik zou dat dus nooit doen. Maar het was vermakelijk en wij gaven de mevrouw vele complimenten over haar inzet ten bate van het kikkerbestaan.

En vanmorgen was ik natuurlijk weer in de kleuterklas, om Zoon2 weg te brengen. Werd er gisterenavond nog gemoedelijk gekeuveld over de klas en de juffen en de dingesen zo op een school in Bloemendaal, gaf ik heden morgen een grote mond tegen de Juf3 van Zoon2.
Omdat Zoon2 wél een handje gaf, wat ELKE OCHTEND daar moet, aan ALLE juffen in de klas, maar haar niet áánkeek, onderwijl.

'Wij kijken elkaar AAAAAAN' deed Juf3 bepaald niet lieftallig.
En zij begon, terwijl het handje van mijn kind nog in haar hand lag, aan hem te trekken om hem op die manier een oogcontact te ontlokken. Zijn arm ging nog net niet uit de kom en hij lag half op de grond, en ik werd een beetje, ja een béétje, pissig.

'DOE DAT DUS MAAR NIET.' Zei ik nogal beslist tegen Juf3. En ik keek er niet echt aardig bij.
Ze liet los. En ik nam mijn schaapke in mijn armen.

'Tsssssk' keek ik nog even over mijn schouder. Kon het niet laten.

Had al niet het idee dat Juf3 en ik BFF zouden worden, maar heb nu ook geen illusies meer omtrent prettige omgang in het algemeen.
Denk dat ik voortaan Zoon1 zijn broer laat brengen en halen. Kan hij er ook nog wel bij hebben in de ochtend. Zal het vanmiddag even voorleggen, als hij thee voor me heeft gemaakt en het huis heeft gedweild.








2 opmerkingen:

  1. oei jong, zo'n fase kan ik ook wel gebruiken voor Meis! Enig idee hoe ze daar in geraken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen idee zeg! Het is een complete verrassing!

    BeantwoordenVerwijderen